TERIMA KASIH
Untuk makluman anda blog budakhutan ini telah berpindah sepenuhnya ke
www.budakhutan.com
terima kasih di atas lawatan dan sokongan ~_^

cerita di budakhutan.com kat bawah

cerita di www.budakhutan.com

2009-01-12

Aku Bintang dan Komet

Astronomi ? Sains Angkasa Lepas ?


yup, inilah antara bidang yang aku minat sejak dari kecil lagi. Aku dari dulu suka nengok langit pada waktu malam. Langit yang bersinar dengan cahaya bulan dan bintang... serta angin yang bertiup sesepoi bahasa ditemani nyanyian riang unggas di rimba. Terpesona dengan indahnya kejadian alam... Aku tertanya , bolehkah aku menggapai bintang di langit ? bisakah aku terbang di angkasa raya , menikmati pemandangan alam semesta yang luas , di corak dengan bintang - bintang yang berkerlipan... galaksi demi galaksi aku singgahi , asteroid dan komet aku elaki... hahaha...adei! melencong jauh plak cerita aku neh....
Ok ok... sebenarnya cerita kali ni adalah untuk mo berkongsi maklumat. Seperti yang kita tahu , tahun 2009 ini merupakan Tahun Astronomi Sedunia. Pelbagai aktiviti direncanakan di seluruh dunia. Tidak ketinggalan juga Malaysia.

Tahu atau tidak ? Malaysia juga ada Balai Cerap ( teleskop besar) di Langkawi ! Woow!
Antara peristiwa menarik yang kita kena amek perhatian !

KITA BOLEH TENGOK KOMET ! KOMET LULIN (C2007 N3)

ahaks, gambar di atas tu adalah gambar komet Lulin yang yang berjaya dicerap pada 7 Januari 2009 , dari Balai Cerap di Langkawi tu... Istimewanya , peminat Astronomi di Malaysia boleh mencerap / melihat Komet Lulin in pada sekitar bulan Februari nanti..Kalau rasa-rasa mau meninguk , nah, ini kedudukannya

dipetik dari laman web berkenaan
( sila tekan link di bawah gambar promo tahun astronomi kat sebelah)

"komet ini sekarang bergerak di antara buruj Scorpio dan Libra sebelum bergerak ke buruj Leo pada lewat Februari 2009"

Erm, aku mau cari cari... adakah Kelab Astronomi di Sabah ni aaa? Mau juga ikut aktiviti2 durang...Rasanya macam pernah sekali aku ikut mencerap di Muzium Sabah sempena minggu Astronomi kalau tak silap. Aku tak ingat tahun bila. Itu adalah pertama kali aku guna teleskop...

p/s: Macam mau beli satu la kali neh... beli teleskop... muahahaha
dan dengan rasminya aku buka satu lagi kategori untuk cerita2 akan datang...yup, kategori Astronomi !

Ayuh menuju ke Bintang !

update terkini (9.16pm-12Januari2009)
wow! aku teruja bila sekali bungkar punya bungkar nah , bulih plak tinguk apa yang dicerap dari balai cerap di Langkawi tu... awesome ! nampaknya aku ada tempat lepak baru lah neh... hahaha... try dis - Tengok Bintang di Balai Cerap Langkawi

18 KomeN pada :“ Aku Bintang dan Komet ”

kalau ada kelab astronomi di KK..call me!

walamak...

bintang dan komet...

kawan sheikh muszaphar ke ni?

hehehe...

dia hubby aii (perasan sungguh aku)...

nak tengok komet gak!!

BTW, budakhutan tau tak mana nak dapat Kopi Tenom?

Honey~ adei, sia pun tengah mencari neh... ko minat juga ka tu ? owait... roger n out.. will tell u if ada..

Zara~Dr.SMS tu ur hubby...ahaks... kopi tenom...fuh, nak yang asli betul2 atau yang dah siap paket?... kalau nak, dakutan bleh kirimkan...

apa beza nya ya?
kalau yg asli tu camne?
my friend said yg fresh...(macam mana fresh tu?)..takkan la biji kopi plak...hu3~

Bah kalau ada tu kelab kestau saya..saya ni peminat alam semesta dan kejadiannya..hehehe..perlu kelayakan ke? saya ni sekolah kampung ja ni..hehee

uina...ko mo bawa sa ke bintang suda ka? ka bintang kejora kita?...wa...the things dat i like since am a kid but never hav a chance to look tru it~ba pigi langkawi la kita ah 2gether2<----adala ni kana umban dgn heels galperen ko! ahhaahah...in4m sa kalo ada tu club...sa mo join juga kio!

hai..baru dpt jln blog budakhutan hari ni,hehe..baru habis cuti bah.. : )
emm,best jugak tgk langit waktu mlm lagi2 kalau banyak bintang bertaburan..nape dulu tak join je pencarian angkasawan tu?silap2 budakhutan yang dapat gi angkasa lepas..kenela tukar name jd budak angkasa pulak..heheh

Wah! Teringat zaman kanak2. Komet Haley, komet pertama yg menarik minat sy. hmhm.. pasni nak pg langkawi la.. Haha!

Wowww...nak beli teleskop?? Tengok bintang sajee yeeerr.... ;-p ...

hahaha saya pun ada cita2 nak beli teleskop gak..sbb dulu suka juga duduk luar lepas tu dongak tengok langit..waa tenang skalikan..ingat mau kira bintang tapi tak terkira la BH...hehehe

Zara~ yang fresh tu yang baru kena kisar atau yang kena kisar punya... sdap wooo...

Honey~Worait, nanti sia kasi tau aa kalau ada... macam setakat ni lah kan.. susah bah... tapi kalau di skul skul..kali ada ... ahaks

C.ALV.B~ atukui...takkanlah durang mau bagi kelayakan plak ntuk ikut...susah tu macam... hahaha... kiranya kita ni sama2 lah minat alam semesta...mungkin kita bukan urang sini... mungkin kita makhluk asing... hahahaha...trip trip macam cerita Roswell tu... sia jadi max evans...ngehehe

Pae~ atukui... ko bawa sia lah... sia sudah tanya tambang, tu konduktor bilang mahal... tapi one way tiket ada...adei! pigi langkawi? bulih bah kalau kau... teda hal punya ...ngehehehe

Nadine~ wah baru abes cuti yang panjang :)... huhuhu... time tu durang nengok kelayakan kan... adei... memang mau try juga bah tu... tapi sepalah diriku ini...ngehehe... ya bah kan..tukar nama plak jadik budak angkasa... orait, kalau ada sia inpom...

Ryuzaki~ undui, trus mau pigi langkawi... mau pigi sana balai cerap ka? ka mau pigi bulan madu neh...

Cath J~ya bah... tinguk bintang sija bah... teda lagi lain yang bulih di teropong sini... ngehehe

Anggerik~ Kak ! ari tu dakutan ada nampak teleskop mini di Toys R US.. cam okie jak tengok, harga dekat RM 99 lebih... fuiyo... tapi kalau mau yang bebetul punya ada dalam Rm 1500 ke atas...adei... mau kira bintang... tak terkira tu... kita kira anggerik jak lah... hikhikhik

Cath J

terima kasih sudi singgah rumah hijau saya :)

klu rumah ada rooftop, bentang tilam, bw teleskop..pheww!! seronok x terkata :)

jum pi langkawi!!!! ;p

Dakutan, kalu di Kundasang masa musim kering(tak hujan) boleh nampak jugak x? Ingat mau turun KK bulan Mei nanti.

Snm~ Okes bah... Yab bah, best tu kalau gitu, tapi kalau area bandar payah sket lah, lampu sebelah menyebelah terang benderang...adei..

Akula Nora~ Meh ke Langkawi :) yup, kalau di kundasang, sure best, kalau di kinabalu park tu pun best gak...belh tinguk bulan+bintang+gunung kinabalu ... ahaks... uiseh...kalau turun jgn lupa bawa ole ole... hikhikhik

keyword... can bah if you...

adei...tia tau napa...my page macam ada problem dis my budakhutan blog... anybody boleh masuk ka n nampak semua item?

ada problem mangkali tu ging, sebab ko tukar layout bah...

Kong~ tu problem sebelum tukar layout, skarang okes dah ... cuma tinggal connection tenet jak yang super slow... huhuhu... sana NZ okes ka line?

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin