TERIMA KASIH
Untuk makluman anda blog budakhutan ini telah berpindah sepenuhnya ke
www.budakhutan.com
terima kasih di atas lawatan dan sokongan ~_^

cerita di budakhutan.com kat bawah

cerita di www.budakhutan.com

  • Sukar Tapi Aku Cuba - Sudah Februari ! Wah… sebulan telah berlalu ditahun 2017. Apa sudah yang aku dapat capai dan buat dalam tempoh sebulan tu? Kalau ikut senarai yang aku buat...
    6 months ago

2008-11-28

Ayam oh Ayam...

Tak banyak ayat yang aku mau tulis di pagi yang mulia ni.
Cuma rasa tersedu sket bila tengok benda-benda macam ni. Bukannya apa , ni kan antara lauk - lauk kegemaran dan menjadi kesukaan ramai orang. Waktu aku balik kerja hari tu ( dalam minggu ni ) , jalan tengah jam dan hujan turun dengan lebatnya , di depan aku ada sebuah lori yang sarat dengan ayam - ayam ( ni ayam yang betul betul aaa ...bukan yang len ).

Sedih tul aku tinguk , ayam ayam tu berada dalam ruang yang sempit dan tidak selesa. Cuba kamurang bayangkan kamurang kena kurung dalam satu tempat yang tidak bulih berdiri dengan sempurna ...sudah la tu , sesak lagi... Hujan lagi tu... Aku tinguk ada antara ayam-ayam tu yang dah tak berbulu dan macam ada yang tak kena... takyah lah aku buwat spekulasi apa yang kena dengan ayam ayam tu... kamurang tinguk tu gambar dan imagine sendiri... what happen..

persoalannya... Bersih ? sihat ? atau halal ? siapa yang beli ? kita juga kan...
aku pernah terbaca satu artikel ( tak berapa lama dahulu) , saintis menyatakan terdapat perbezaan rasa pada daging ( tak kira lah daging apa pun ) . Rasa daging daripada haiwan yang selalu mendapat tekanan dan penyakit berbeza dengan rasa daging yang mendapat cukup penjagaan dan dipelihara dengan rapi.... ades...kamurang dapat rasa ?


walau apa pun... perkara camni haruslah dielakkan dan diberi perhatian serius. Takkan mau panggil brader Karam Sing Walia ataupun si Mazidul ...

Mengkali tu tokey bukan makan ayam... dia makan duit... hamapagas tul!

13 KomeN pada :“ Ayam oh Ayam... ”

tu lah kan, sekarang ni banyak perkara yang jadi persoalan, makanan yang kita makan, bersih atau tidak?

makan susah, tia makan pun susah hehehe :)

^_^ ya baa.. remy! hmmm... susa juga kan..? pple dont reall y take serious bout the foods that they're supplying baa.. sometimes mcm tiada ni.. yg penting.. kena beli.. thats sux.. (uik.. siou.. awal pagi pula ni memaki.. lol) ^_^

not juz haiwan2 yg hidup yg akan dijadikan makann nnti.. but even foodies yg mcm kuih2 pisang.. nasik2 campur n everything pun sometimes tu penjual tia berapa jaga kebersihan yg penting pple buy em.. teruk kan..? (im serious)

hmm mari jadi vegi remy!? :D hhe..

Tahu ka kita dulu ayam kalau mau kena jual ambil masa 6-8 bulan untuk membesar? Skrg dorang cuma ambil 3 minggu untuk besar di sebab kan suntikan hormon. Suntikan hormon sekarang banyak kesan nya sama budak2. Kalau nampak budak perempuan ada misai dan budak lelaki ada 'buah dada', tu lah kesan dia.

remy... sa mo jadi vegetarian sudah ni .. lol

masak sendiri di rumah la ni...

sian ayam2 tu..nak jimat space n cost la tu,itu psl bakul2 tu kecik sgt..sumbat smpai penuh..dlm byk2 tu mesti ade yg mati sblom sampai ke destination.hmm..nasiblah ko ayam..
ps:me sgt syg binatang,esp kucing..mereka tak ada dosa utk kite seksa..

eayyyy nasip sa x kuat makan ayam. tapi sa kuat makan sadin la pulak. dari tin tu. sama jua toksik kan?

sa pernah nampak ni ayam2 mati kepanasan dalam kurungan. tu kalau yg bawa ayam dalam lori ni inda siram dia. dorang siram tu supaya ndak kepanasan. tapi astaga betapa siksanya ayam2 ni gini.

sa pun pecaya, apa saja makhluk, bila selalu 'stress', 'body' pun jadi penuh toksik.
eh kurang2 la eh makan ayam.

sian tu ayam bah.... bagus lagi makan dia kan :D

nda bah ging, spatutnya ada etika ba hpenjagaan ayam untuk consumption ni.. tapi ko taulah nda sumua juga urang ada mentality yang standard bah.


Jadi .. apa di mo buat nih??

sia beli ayam - kalau bukan ayam kampung , ayam dari supermarket yand di proses kilang aja ging :D

Greg~ ya bah... kalau ikut betul yang betul2 punya jaga diri dan kebersihan tahap maksimas memang banyak yang kita kena selidik dulu.. ades... tapi... what to do..

Beck~ mau jadi vegi pun bulih juga ni , tia pun kita pelihara sendiri , tanam sendiri semua makanan.. barulah yakin..hahaha

LeeJB~ ya... butul tu, bah jaga jaga la aa sepa yang ada simptom simptom tu... hehehe... nasib sia tagap2 ..hehehe

Zi~ mau jadi vegi ka zi? kana palan palan ni... nanti damam trus bila brenti makan daging2..hahaha... makan cendawan la

kuai~aiseh, kalau kau bulih bah tu...ari tu ko masak sindri kan..terer sudah tu...jadi..bila la kau mau bawa kami pi makan d rumah ko ni.. hehehe

NadiNe~kesian dan bikin tak puas hati.. kan ayam tu makanan kita... ades...

CicaK~ ahaks..sadap juga tu sardin tu...erm, kalu adalah wartawan2 kita ni yang rajin mau buat pasal isu ni kan bagus... siasat ! fuh...barulah dorang supplier berhati hati... durang tau durang kena tinguk..

D.A~ ya bah... kalau durang jaga butul butul tu ayam tepa juga..neh macam tersiksa sia tinguk.. hampagas bah durang neh... bagus lagi jadi vegi, macam durang si beck ckp..hehehe

ging,

macam bapanyakit ja ayam ko ko snap tu?
Ko ada kasi laporkah?

hmm...aku xmo bace sampai abis ar..xsampai ati nak tgk pic ayam tu :( huwaa!!!

sian sungguh ayam2 itu...tp ingat lagi ka kita penderitaannya bila sedang menggonggong KFC? hehe

Kengkaru~ fuh...sia masi bulum ada tu kekuatan bah.tapi sia brani kasi kluar sini..manatau ada menteri yang baca... huhuhu...

Lizz~ ahaks... LIzz.. meh makan sayur..

ReNo~ tu lah yang sedih bila di ingat ingat... tu la pasal sia tia laie makan KFC...sia makan burger BIG MAC mcD..hahaha.... LOL...

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin