TERIMA KASIH
Untuk makluman anda blog budakhutan ini telah berpindah sepenuhnya ke
www.budakhutan.com
terima kasih di atas lawatan dan sokongan ~_^

cerita di budakhutan.com kat bawah

cerita di www.budakhutan.com

2008-09-05

Kartunis Malaysia





Lukisan oleh brader Jambang


Salam Jumaat... :)
Kamurang time dulu-dulu ( yang seangkatan dengannya ) musti pernah baca majalah kartun kan. Di Malaysia ni , ramai gak pelukis-pelukis kartun yang berjaya memikat hati dan sukma. Contohnya (susunan tak ikut ranking yeak, ikut apa yang ter pop-up di benak jak) cam Aie (ala..mesti kamurang tau ni...yang Blues tu) , Gayour ( bersama selamanya ) , Zainal Buang HusseinNik, Bawang, Zint, Aza, Ben, Asan, Rambai, Ujang, Datuk Lat, Tembakau, Cabai, Kromosom, Langkawit, Jaafar Taib, Nud's , ReggieLee..Allahyarham Rejabhad ades... banyak lagilah(tau kartunnya..lupa plak nama)... dan termasuk UBI.... dan karya famousnya dulu ... Aku ,dia dan Volkswagen... hehehe


Orait, kenapa plak aku mo cerita pasal kartun Malaysia ( aku tulis kartun Malaysia sebab tak mau kamurang bandingkan ngan manga atau komik luar negara... kita pun mesti ada identiti..tapi panjang plak kalu sebut nama kartun Malaysia..ades..). SEBAB aku tengok pusing2 cari info tentang blog kartun (mungkin aku mau buat blog kartun..hehehe)..then terjumpa beberapa blog kartun, kartunis Malaysia... cayalah! ( memang bleh tengok kat deviantart...tapi Malaysia lah best!)...

Profesor Serba Tau... ahaks

Okes okes, banyak plak aku melalut ni. Aku promo brader UBI ni sebab aku tengok dia ada effort ntuk kembangkan karya ke-Malaysia-an punya kartun. kamurang bolehlah nengok sendiri kat websitenya... ni link www.ubikartun.com ... berguna dan boleh dipelajari... Kartun pun bleh jadik sumber rezeki bah gaman.
antara lain-lain link yang best ntuk belajar seni-->

4. GILA-GILA ( majalah kartun yang 1st aku baca)
3. Kartunis - GAyour
4. Kartunis - Bawang
5. Kartunis - Ujang
6. Kartunis - NiezaM

karya Niezam

err..yang lelain karang ditambah kalu jumpa... :)

Bah... kamurang mau juga ka tinguk kartun budakhutan? hehehe...

aku akhiri dengan ucapan... 
"Kalau hendak melempar manggis, 
kenapa dilempar dengan selipar,
Tersenyum sudah cik Adik Manis,
Cik abang pakai sebelah jak selipar"
"Sekian sahaja laporan dari saya... untuk tibi lapan"

lukisan brader UBI

11 KomeN pada :“ Kartunis Malaysia ”

huhu...dh lame x bace gila2...windunye..

Hi BudakHutan! Sia datang dari SocialSpark, mo jenguk skijap ko punya blog :)

Dulu memang giat baca kartun GG, paling fav. Nud's sbb lukisan dia kemas... hehe.

OK, adios!

BiskutRajiN : Ahaks..sama la.. teras rindu pula di hati.. kalau time kekecik..slalu follow ooo... sebab dibelikan... sekarang mo membeli... ades..banyak plak tu
Nessa : thanx Nessa..yup Nuds best..

Salam BudakHutan!

Aku sememangnya follow kartun sejak dari kecik lagi. Dari zaman GG, Gelihati, Ujang, dll. Cuma skrg ni dah tak berkesempatan lagi nak follow...tah tak berapa tau sgt apa jadik dengan dunia kartun.

Tapi still lagik cuba menyumbang untuk seni grafik dan multimedia.

TQ sebab linkkan Sifoo.com dari web ni.

Terima kasih.

IMRAN
Founder Sifoo.com

Salam ramadhan :)
wah brdaer Imran sudi jenguk blog saya... terima kasih. bangga neh...
yup , banyak gak dah majalah kartun di malaysia ni...
teruskan perjuangan :)

This comment has been removed by the author.

keke mina t betui kartun ujang..especially 'Aku Budak Minang' 'ACA' dan seangkatan dgn nye..! Gayour pun aku minat gak sbb kartun die musti ader yg badan berketul-ketul..

Just nak share:
Kartunis Kerengge - http://kerengge.wordpress.com/
Masih lagi aktif, terbit tiga kali seminggu di BH

Salam ramadhan brader Imran..
terima kasih atas info tersebut, dah lawat blog brader Kerengge. lukisan dan stroke tersendiri... best kan...

Aha..saje je share link brader kerengge tu, sebab aku selalu kontek dia.

owh...bestfriend la tuh...
hehehe...brader kerengge ada gak reply emel budakhutan... hehehe... mungkin ada projek brader kerengge tu

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin