TERIMA KASIH
Untuk makluman anda blog budakhutan ini telah berpindah sepenuhnya ke
www.budakhutan.com
terima kasih di atas lawatan dan sokongan ~_^

cerita di budakhutan.com kat bawah

cerita di www.budakhutan.com

  • Sukar Tapi Aku Cuba - Sudah Februari ! Wah… sebulan telah berlalu ditahun 2017. Apa sudah yang aku dapat capai dan buat dalam tempoh sebulan tu? Kalau ikut senarai yang aku buat...
    4 months ago

2008-06-09

Apa Nak Jadi ?

Apa Nak jadi ?

Aper ke Hal nyer Yop!

uiks... Mesej alam sekitar ni bukan sahaja ditujukan kepada Yop... tetapi semua orang termasuk diri aku sendiri. Alamak , mesti kamurang buring sudah ni. Balik balik juga pesanan Hijau. Bukannya apa geng , kan best kalau hidup dalam keadaan yang bersih dan nyaman... bersih dari sampah... bersih dari udara dan sungai dan laut yang tercemar... bersih dari PATI... eh..PATI?
Pendatang Asing Tanpa Izin... ahakz...terlebey sudah... tu pun kira pencemaran gak kan... yang dengan izin tu... dialu-alukan....

ntuk kes sampah...
cuba korang nengok gegambo yang sempat aku rakam neh...

budak tu ngamek bola yang hanyut....
alangkah romantiknya...uiks...

( garu - garu ) ades... gatal plak... sapa la yang buang sampah neh!

alangkah sedih dan tragisnya jika anak anak kecil bergelumang dengan sampah. Sampah kat mana? tu kat belakang rumah... orang buang sampah kat Sungai Petagas tu... ! hampagas tul... dah tu bila sampah tu datang kat dorang balik .. dorang plak yang komplen dan marah dan tak puas hati... skali lagi... hampagas tul ! Alasan slalunya... di mana lagi mau buang? ades... skali lagi... hampagas tul !

(Garu kepala)... banyaknya sampah....

ntuk kes PATI - meh baca sajak neh..dari saudara REM
( aku terbaca sajak neh di blog urangRanau) ...makaseh aaa... hehehe...

Dengarkan KK Berteriak


Di balik seribu wajah bermacam warna,
pada siring-siring segmen kota misteri ini
mari dengarkan KK berteriak:
Ibu-ibu pilak ketawa besar di Pasar Gantung
membubut pelancong-pelancong kaya
yang datang berbondong-bondong
seperti tidak pandai berhenti
bah, siapa tidak mau ke Pasar Gantung
tempatnya cantik di tengah bandar
ada ratusan barang murah Mindanao!

Inan-inan tua di kakilima Sinsuran
ampai-ampai di bawah terik mentari
menjual tembakau pahit tanaman sendiri
menjaja gelang manik anyaman kampung
dapatlah untung bersih sepuluh ringgit sehari
harap-harap tidak disamun pilak-pilak liar
yang ramai lugai-lugai di Segama!

Cewek genteng bertapuk di mana-mana
jadi ratu sundal di hotel lima bintang
atau primadona jalanan di Kg. Air
hari-hari ligat menyubuk duit
dari saku jantan-jantan berahi(anak-anak tempatan tentunya!)
nah, ongkos itu bisa dialir keluar
dihantar pulang ke timur Laut Sulu
atau ke selatan Teluk Makasar!

Ya, KK memang bukan tamaha
sudi berkongsi dengan siapa saja
KK yang makmur juga tidak luki
sanggup bah haknya direbut-rebut
cuma barangkali KK terlampau palui
rela jadi kota injakan warga pendatang!
Sepuluh tahun nanti
jika KK berteriak lagi
nadanya tetap begitu
masih bida seperti dulu.

(Atau, sepuluh tahun nanti
mungkinkah KK sudah mati
tidak boleh berteriak lagi?)

--> waduh... sadis tul sajak nya ni... cayalah ! begitu nekad punya climatologist !

0 KomeN pada :“ Apa Nak Jadi ? ”

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin