TERIMA KASIH
Untuk makluman anda blog budakhutan ini telah berpindah sepenuhnya ke
www.budakhutan.com
terima kasih di atas lawatan dan sokongan ~_^

cerita di budakhutan.com kat bawah

cerita di www.budakhutan.com

  • Sukar Tapi Aku Cuba - Sudah Februari ! Wah… sebulan telah berlalu ditahun 2017. Apa sudah yang aku dapat capai dan buat dalam tempoh sebulan tu? Kalau ikut senarai yang aku buat...
    4 months ago

2008-05-07

Demam the Series... ades!

DEMAM !

Demam … Demam… demam … rasanya dalam tahun ni lah paling banyak kali aku demam. Ganjil tul! Rasanya kena wat sesuatu, mungkin dari segi kebersihan persekitaran dan udara tak bagus yang buat aku demam. Bila dah demam , hingus pun meleleh bak air terjun Niagara... deras , dan kadang – kadang tak sedar sedar dah ngalir jatuh... ayakz...

Okeslah , karang crita lelebih , korang geli plak... stat ari senin ari tu lagi tanda tanda nak demam dah ada... tapi wat leks jak... hero kunu. Owait ..owait... dah terlanjur cerita tentang demam, meh aku story tentang demam... so kita sesama bleh amek pengajaran dan bertindak untuk mencegah demam dan yang sespesies dengannya... huhuhu…

Demam selsema merupakan jangkitan virus pada lapisan dalam hidung, sinus, tekak dan saluran pernafasan bahagian atas. Virus demam selsema merebak sama ada melalui udara ketika kita bercakap, bersin, batuk atau bernafas atau melalui tangan. Jangkitan biasanya bermula apabila hidung mula berair dan selalu bersin iaitu 1-4 hari selepas mendapat jangkitan virus.

Fuh, antara nasihat untuk orang demam ialah … kena banyak berehat (supaya orang lain tak kena virus). Banyak minum air... sebab virus sukar untuk menjangkiti tisu yang sihat dan lembab berbanding tisu yang kering. Kalau otai otai bilang , biar kencing kencing , supaya peredaran bebarang tak baik dalam badan terikut skali dalam proses tu… hehehe. Dan untuk melegakan / redakan kegatalan tekak, berkumur kumur dengan air suam campur garam …

Dan untuk mencegahnya , pastikan anda dalam persekitaran dan udara yang sihat …makan makanan seimbang , jaga kesihatan , rehat mencukupi , kekalkan tahap hidrasi badan dengan minum sekurangnya 8 gelas air ( bukan 8 tin Cola) pastikan kebersihan menjadi amalan seharian… huhuhu…

Heharaplah kitaorang akan pindah ke rumah baru dalam bulan ni atau bulan depan… mungkin tak serasi ngan persekitaran di sini kali..hehehe

oh yeak.. kekatun yang ada kat post kali ni, budakhutan yang lukis sindri tau... erm... wat komik la plak lepas neh.. hehehe... tunggu...

Orait! Jaga diri… jaga kesihatan … kalau tak nanti.. merana badan...
Saya budakhutan... melaporkan untuk blog budakhutan... ciao!

0 KomeN pada :“ Demam the Series... ades! ”

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin