TERIMA KASIH
Untuk makluman anda blog budakhutan ini telah berpindah sepenuhnya ke
www.budakhutan.com
terima kasih di atas lawatan dan sokongan ~_^

cerita di budakhutan.com kat bawah

cerita di www.budakhutan.com

2008-02-22

PuSat Luar Lembah Danum

LEmbah Danum

08.02.2008
yup, itu nama Melayu-nya... cam pelik sket kan. Dalam omputih nya Danum Valley Field Centre. Area ni masih lagi berdekatan dengan Borneo Rainforest Lodge kat Lembah danum ni jugak. Sesampainya kat sini , aku terkejut bila dengar penjelasan daripada sorang brader (omputih) kat sana, diaorang (swasta) yang manage tempat ni dan dibantu oleh YAYASAN SABAH.
Menurut penerangan dia lagi, aku paham apa dia ckp, aku translate yeak.. "amat menyedihkan apabila kemudahan yang kita sedia ada tidak digunakan oleh warga tempatan sendiri. Kebanyakan pengunjung dan saintis serta penyelidik yang datang kebanyakannya dari luar negara. Tempat ni lebih popular dan dikenali di peringkat antrabangsa"

Wah... kemana perginya penyelidik tempatan dan pelajar2 hutan-logi kita? ada jugak yang ke sini, tapi ciput sangat... tempat tinggal dan kemudahan makmal ada disediakan. Heharap our minister yang turut lawat tempat ni akan khabar khabarkan tentang perkara ni.
Kawasan dan areanya sungguh cantik. Selain dari itu , terdapat gak bukit Meteorologi, tempat ntuk kajian cuaca....Kitaorang sempat lawat makmal dan tinjau tinjau... Waktu lalu area makmal , ada lah dua orang akak omputih yang nengah kat sana... sempat gak say hi..hehehe.. tak sempat amek gambo... huhuhu

Selepas dari situ , kitaorang ke Danum Valley Global Atmosphere Watch Station , yang lebih kurang beberapa KM dari sana...

ni antara menara peninjau...INFAPRO

0 KomeN pada :“ PuSat Luar Lembah Danum ”

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin